fbpx

מרכז אגרות קודש - לכתוב לרבי חייגו: 08-9402444

בימים א-ה בין השעות 8:00-18:00

צום עשרה בטבת – למה אנחנו צמים?

י' בטבת (המכונה עשרה בטבת) נחגג כיום צום, אבל ותשובה. אנו נמנעים מאוכל ומשקה משחר היום ועד רדת הלילה, ומוסיפים לתפילותינו סליחות (תפילות תשובה) ותוספות מיוחדות אחרות. הצום מסתיים עם רדת הלילה, או ברגע שרואים שלושה כוכבים בינוניים בשמיים. עיין בלוח השנה שלנו לזמנים מדויקים. מה זה מנציח?

ירושלים מוקפת

עשרה בטבת

במשך שנים שלח אלוקים את נביאיו להזהיר את ישראל מפני החורבן הממשמש ובא של ירושלים והמקדש הקדוש אם לא יתקנו את דרכם. אבל הם לעגו לגברים הקדושים כנושאים של "נבואות שווא של אבדון", מתוך כוונה לפגוע בדמורליזציה של האומה. הם אפילו הרחיקו לכת והרגו את אחד הנביאים.

ואז זה בסוף קרה! ביום העשירי של חודש טבת היהודי, בשנת 3336 מהבריאה (425 לפנה"ס), הטילו צבאות קיסר בבל נבוכדנצר מצור על ירושלים. 

תמיד סבלני, אלוקים עיכב את החורבן כדי לתת ליהודים הזדמנות נוספת לחזור בתשובה. הוא שלח שוב ושוב את הנביא ירמיהו להעיר את עמו, אבל הם בטיפשות כלאו אותו. כעבור 30 חודשים, בתמוז ט ' ב' (או י"ז, ג' עצם התאריך שבו נפרצו החומות בעת חרב בית המקדש השני), 3338 נפרצו חומות העיר. ובט' באב של אותה שנה חרב בית המקדש הקדוש, המקדש הושמד והעם היהודי הוגלה.

הייחודיות של הצום הזה על פני האחרים הוא שגם אם הוא נופל בשישי או שבת- הוא יחול. לא מזיזים אותו יום קדימה בניגוד לשאר הצומות. (למעט כיפור).

רואים בה תחילתה של השתלשלות האירועים שהגיעה לשיאה עם חורבן בית המקדש והגלויות שלאחר מכן. דבר שמעולם לא התאוששנו ממנו לגמרי. כי גם כאשר נבנה סוף סוף בית המקדש השני, הוא לא חזר לתפארתו.

י' בטבת מציינים גם שני אירועים טרגיים שהתרחשו בסמוך לאותו מועד, ששולבו בסליחות י' בטבת.

ח' בטבת: תרגום התורה ליוונית

במאמץ לתרגם את התורה ליוונית, קיסר מצרים-יוון השלט תלמי עשה מעשה. הוא אסף 72 חכמי תורה, סגר אותם ב-72 חדרים נפרדים והורה להם להפיק תרגום. בח' בטבת שנת תשל"ה (246 לפנה"ס) הפיקו 72 תרגומים זהים. זה היה מופלא, במיוחד מכיוון שהיו 13 מקומות שבהם התפצלו המתרגמים בכוונה מהתרגום המילולי. 

למרות הניסים, הרבנים ראו באירוע זה את אחד הימים האפלים ביותר בהיסטוריה היהודית. והשוו אותו ליום שבו עשו היהודים את עגל הזהב.

עכשיו, תרגום התורה אינו דבר רע. הרי משה עצמו תרגם את התורה ל-70 שפות.

אבל בניגוד למאמץ האלוהי הזה, זה היה פרויקט אנושי שיזם שליט בן תמותה. ככזה, הוא יכול להפוך ל"עגל זהב " – כלי המוגדר באופן אנושי לאמת האלוהית. במקום להתאים נאמנה לתוכנם הקדוש, יכלו הבגדים הנכרים לאפשר עיוות של משמעותה המקורית של התורה.

ואכן, התרגום ליוונית קידם את סדר היום של היהודים ההלניסטים להביא את התרבות היוונית לחיים היהודיים. והפך את התורה הקדושה לסתם עוד ספר חוכמה בספרייתו הגדולה של תלמי.

ט' בטבת: פטירתו של עזרא הסופר

עזרא הסופר נפטר בט' בטבת שנת תש"ח (313 לפנה"ס), 1000 שנה בדיוק לאחר מתן תורה בהר סיני.

הוא זה שהוביל את חזרת העם היהודי לארץ ישראל לאחר גלות בבל. פיקח על בניית בית המקדש השני. וסייע לעצור את גל נישואי התערובת שפקד את היהודים באותה תקופה. כראש האספה הגדולה, הוא העניק לקדוש את 24 ספרי כתבי הקודש ( תנ"ח ) וחוקק שורה של חוקים ומנהגים. כולל תפילה רשמית, המבטיחים את המשך היהדות האותנטית בקרב העם היהודי עד עצם היום הזה.

שילוב של עצב

למרות שהח' וט' בטבת נקבעו כימי צום נפרדים, רבנים איגדו אותם לצום י' בטבת. יום המוזכר בתנ"ך על ידי הנביא יחזקאל כיום אבל, כדי שהחודש לא יהיה מלא עצב ואבל.

בהתאם לכך, בתקופת ימינו הפך י' בטבת ליום אמירת קדיש לקורבנות השואה. שרבים מיום מות הקדושים שלהם לא ידוע.

מנהג יהודי עתיק, אשר הוקם לתחייה על ידי האדמו"ר רבי מנחם מ' שניאורסון, לזכרו הישר, הוא למסור דברי השראה המעוררים את הנפש לחזור בתשובה בימי צום כגון זה.

בימים אלו אתם מרגישים צורך להתייעץ, לקבל חיזוק או לקבל תשובה? פנו לאגרות קודש אנו נסייע לכם לכתוב לרבי. לנוחיותכם באתר טופס כתיבה לרבי , מלאו את הפרטים ואנו ניצור איתכם קשר בהקדם.

עוד בנושא...

לכתוב לרבי באגרות קודש

קראו את הפסוקים: הַלְלוּ אֶת יְהוָה כָּל גּוֹיִם שַׁבְּחוּהוּ כָּל הָאֻמִּים. כִּי גָבַר עָלֵינוּ חַסְדּוֹ וֶאֱמֶת יְהוָה לְעוֹלָם הַלְלוּ יָהּ (תהילים ק״יז). 
מלאו את בקשתכם ואנו ניצור אתכם קשר בהקדם.