fbpx

מרכז אגרות קודש - לכתוב לרבי חייגו: 08-9402444

בימים א-ה בין השעות 8:00-18:00

י"ד בכסלו – "היום הזה קישר אותי איתכם החסידים"

חתונת הרבי והרבנית התקיימה בי"ד בכסלו. על יום י"ד בכסלו, התבטא פעם הרבי: "היום הזה קישר אותי איתכם – החסידים" (שיחות תשי"ד עמ’ קי"ט).

רבי יוסף יצחק יצא מברית המועצות כסמל מוכר בינלאומי לחוסן יהודי מול הדיכוי הקומוניסטי. אף על פי שהיה מותש וחולה מנסיונותיו, הוא פעל בדחיפות מתמיד כדי לעורר תמיכה מוסרית וחומרית למאבק המתמשך על היהדות ברוסיה הסטליניסטית המדכאת יותר ויותר. בשבועות הראשונים שלאחר הגעתו של ר' יוסף יצחק לריגה, סייע לו הרב מנחם מנדל (" הרבי ") בתפקיד מזכירותי, כתיב מכתבים מטעמו, מעקב אחר התכתבויות והשתתפות בישיבות רלוונטיות.

בשלב זה, ר' יוסף יצחק נהג להתייחס לר' מנחם מנדל כ"חתני המיועד". עבור חב"ד-ליובאוויטש , נישואיו לחיה מושקה יהיו צעד לעבר עתיד חדש, שיתרחב מעבר להקשר הרוסי ואל הקהילה הרחבה יותר של יהדות מזרח אירופה. אבל התכתבות קיימת חושפת שתי חששות שהובילו את נישואיהם לדחות בשנה נוספת.

על י"ד בכסלו – "חודש קודם או חודש לאחר מכן, החתונה חייבת להתקיים. אבל עם מה?"

הוריו של ר' מנחם מנדל, רבי לוי יצחק וחנה שניאורסון, היו עדיין לכודים ברוסיה, ועדיין קיוו שניתן יהיה לקבל רשות לעזובם. היה גם מחסור חמור בכספים. "חודש קודם או כעבור חודש", כתב אחד ממקורביו של ר' יוסף יצחק, "החתונה חייבת להתקיים. אבל עם מה?" 

במהלך השנה הבאה ערך ר' מנחם מנדל מספר נסיעות לברלין, חלקן נמשכו על פני חודשים. במהלך שהותו הראשונה בעיר נרשם לסמינר לרבנים הילדסהיימר וזכה לסמיכה מראשו , רבי יחיאל יעקב ויינברג. בעודו בברלין ייצג ר' מנחם מנדל את חמו לעתיד בעניינים קהילתיים שונים, המשיך בהתכתבות שלו עם הגאון הרוגצ'ובר , וכתב מכתבים לחמותו לעתיד, המתארים כמה ממפגשיו והתרשמותיו. העיר. בטיול האחרון לברלין לפני חתונתו, ר' מנחם מנדל נרשם רשמית כסטודנט באוניברסיטת פרדריק וויליאם (הומבולדט) היוקרתית בעיר. 

ביום ראשון, 28 באוקטובר 1928, כתב ר' יוסף יצחק מריגה לדודו ולדודתו, רבי משה וחיה מושקא הורנשטיין בוורשה, והודיע ​​להם כי החליט לערוך את טקס החתונה בעירם. "בבניין ו חצר ישיבת תומכי תמימים ליובאוויטש". מקום זה, הסביר, יהיה סיבה לסיפוק מיוחד, מזכיר את האווירה של הישיבה המקורית. שהייתה מרכז חצר אביו בליובאוויטש . הוריו של החתן, כך כתב, לא הצליחו להשיג מסמכים המאפשרים להם להשתתף. והוא ביקש מבני הורנשטיין "ללוות" את החתן לחופה במקומם. הוריו של ר' מנחם מנדל ערכו חגיגה מקבילה ביקטרינוסלב הרחוקה.

"לפני עומד מנדל בן לייוויק… הוא שלם בעצמו, ברוחו ובנפשו… אני רואה בבירור איש צעיר בעל ערך יקר…"

החתונה נערכה בי"ד בכסלו , 27 בנובמבר 1928, אירוע בלתי נשכח באמת. רבים מגדולי המאורות הרבנים של פולין נכחו, ואלפי חסידים נסעו מרחוק ומקרוב כדי להשתתף. לכבוד המאורע לבש ר' יוסף יצחק בפעם הראשונה את שטריימל הפרווה של אביו. 

ר' אליהו חיים אלטויז ליווה את ר' מנחם מנדל מתחנת הרכבת בוורשה למלונו ונשאר לצדו של הבחור במשך כל שני הימים שבינתיים בעת שהתכונן להינשא. לאחר מכן כתב אלטויז מכתב ארוך לבני משפחתו ולחברי החסידים שעדיין נשארו ברוסיה. ותעד את התרשמותיו מאירוע היסטורי זה. הכי נוקבים ומבחנים הם התרשמויותיו מהחתן עצמו, הצעיר שנרשם זה עתה באוניברסיטה בברלין:

"לפני עומד מנדל בן לייוויק… הוא שלם בעצמו, ברוחו ובנפשו… למען האמת, אני רואה בבירור איש צעיר בעל ערך יקר. למדן גדול, חגור באבנט משי, צם, לומד בראשית חכמה במשך כל היום. טובל ומתפלל מתוך כוונה אמיתית לשם שמים. מטבעו אתה ודאי יודע שעקשנותו הגדולה מרחיקה אותו מלעשות כל דבר למען מראה חיצוני… אף על פי שהוא יודע גם את מה שחיצוני לו בתחום החולין, בחוכמה הוא בהחלט יודע להבדיל בין קודש לחול. בו הקודש אינו חולל ולו ולו חוט השיער הקטן ביותר… במחשבות אלו עליתי גבוה ממנו דור אחר דור… ולא מצאתי טוב ממנו". 

חתונה היא אירוע קוסמי… שיש לגשת אליו ברצינות באותה מידה שיש לחגוג אותה בשמחה.

בחב"ד חתונה היא אירוע קוסמי. איחוד נשמות מיסטי, ויש לגשת אליה בכובד ראש כמו שצריך לחגוג אותה בשמחה. בשיח שנשא לפני הטקס תיאר ר' יוסף יצחק את מערכת היחסים בין החתן והכלה. הוא תיאר זאת כתהליך שבו כל אחד משלים את השני. רק באמצעות שילוב אינטימי של הזולת בחייך האישיים ניתן לממש את מלוא הספקטרום של העצמיות. בעוד שתפקידו של גבר בנישואין נחשב באופן מסורתי לתפקיד של מפרנס, ר' מנחם מנדל ידגיש מאוחר יותר כי הברכה הסופית היא ייחודית סמכותה של אישה. זו זכותו של הבעל להקל על הישגיה של אשתו. 

מחפש/ת את הנשמה התאומה שלך? למציאת זיווג צור קשר איתנו עוד היום וכתוב לרבי!

עוד בנושא...

לכתוב לרבי באגרות קודש

קראו את הפסוקים: הַלְלוּ אֶת יְהוָה כָּל גּוֹיִם שַׁבְּחוּהוּ כָּל הָאֻמִּים. כִּי גָבַר עָלֵינוּ חַסְדּוֹ וֶאֱמֶת יְהוָה לְעוֹלָם הַלְלוּ יָהּ (תהילים ק״יז). 
מלאו את בקשתכם ואנו ניצור אתכם קשר בהקדם.