fbpx

מרכז אגרות קודש - לכתוב לרבי חייגו: 08-9402444

בימים א-ה בין השעות 8:00-18:00

חג השבועות

חג השבועות טומן בחובו ערכים חינוכיים רבי משמעות שמשמשים מורי-דרך לעם ישראל בכל ימות השנה: כוחה של אחדות, אמונה, קבלת עול, ערבות ושותפות, ענווה ותודה. המשותף לכל הערכים הללו: כששמים את האגו בצד זוכים להיות העם הנבחר.

• בזכות האחדות – מעמד הר-סיני התאפשר רק בזכות אחדות מושלמת של כל בני העם, כמו שכתוב "ויחן שם ישראל". למה כתוב "ויחן" בלשון יחיד. התשובה: שעם ישראל סילק באותה שעה כל מחלוקת ועמד שם "כאיש אחד בלב אחד".

• "נעשה ונשמע" – כאשר הקב"ה, בא לתת את התורה, הוא פנה אל כל העמים ושאל כל עם אם הוא מעוניין לקבל את התורה. כל עם שאל תחילה מה כתוב בתורה, אבל רק עם ישראל אמר "נעשה ונשמע", כלומר: אם הקב"ה בכבודו ובעצמו רוצה לתת לנו את התורה, שהיא ספר "הוראות החיים", לא שואלים מה כתוב בה, אלא מקבלים אותה מיד ואח"כ לומדים את הכתוב בה. ואכן, עם ישראל הנחיל לאנושות כולה את הערכים והמוסר, על פי התורה שנתן לנו ה'. "כי מציון תצא תורה ודבר ה' מירושלים".

• אמונה בה' אחד – מעמד הר-סיני התחולל בימים שהעולם כולו עבד אלילים. העם היהודי היה היחיד שהאמין באלוקים אחד, בורא שאין לו גוף ולא דמות הגוף. אמונה זו היא כיום נחלת האנושות כולה.

• ערבות כנה – כשרצה הקב"ה לתת לעם-ישראל את התורה, ביקש לדעת מי יהיה אחראי לכך שהיהודים ישמרו את התורה, ילמדו אותה ויקיימו את מה שכתוב בה. הוא ביקש מבני-ישראל ערבים (אחראים). השיבו היהודים: "בנינו ערבים בעדנו". יש לנו ערבים טובים. אם המבוגרים ישכחו ולא ישמרו את התורה כראוי, יבואו הילדים וישמרו את התורה ויחזירו את כל העם אליה. הסכים הקב"ה על ערבים אלה.

• התורה שייכת לכולם – התורה ניתנה דוקא במדבר השומם ולא במקום מיושב. מכאן למדנו, כי כשם שהמדבר שייך לכולם ואינו רכושו של איש, כך גם התורה היא של כולנו; כולנו יכולים וצריכים ללמדה ולהבינה, כי היא שלנו.

• התורה ניתנת במקום שיש ענווה – כששמעו ההרים שה' עומד לתת את התורה על אחד מהם, מיד באו כל ההרים הגבוהים ואמרו: "עלי תינתן התורה, עלי תינתן התורה". רק הר סיני עמד מבויש. הוא היה הר נמוך ומה היה יכול לומר ליד ההרים הגבוהים? אמר להם הקדוש-ברוך-הוא: "למה אתם מתרוצצים, הרים גבוהים? אתן את התורה דווקא על הר-סיני, שהוא הר נמוך. כך ידעו הכול, שרק על-ידי ענוה זוכים לתורה".

• מצוות הביכורים – לומר תודה: אחד משמות חג השבועות הוא "חג הביכורים". תוכנה של מצוות הביכורים הוא מתן שבח והודיה לקב"ה על הטוב שהוא גמל עמנו בכך שהאדמה נתנה לנו את פרייה. לפיכך אנו בוחרים את הפירות הראשונים והטובים ביותר להעלות אותם "ביכורים" לבית המקדש שבירושלים – לומר תודה לקב"ה.

האם קבלת התורה אירעה רק בעבר?
בכל בוקר אנו פותחים את היום ומברכים – "נותן התורה".
מתן התורה אינו רק מאורע שאירע אז לפני אלפי שנים. התורה, חכמתו של הבורא, היא "תכנית האב" שבה הבורא מחדש את בריאת העולם מדי רגע ברגע ומדי יום ביומו. אם כן, אפשר להתחבר אל הבורא ולחוש את מתן התורה בכל עת, עם לימוד התורה, עשיית מצווה ויישום של מידה טובה. במיוחד בחג השבועות הבא עלינו לטובה נלך עם משפחתנו, כולל הילדים והתינוקות, לבית הכנסת, על מנת שגם הם ישמעו וייטענו בקריאת עשרת הדיברות.

בכל דור העמיד לנו בורא העולם צדיקים, נשיאי ישראל, שיכולים להנחות את האדם הפרטי ואת העם כולו בדרך האמת והטוב על פי רצון הבורא. צדיק כזה נקרא רבי, ראשי תיבות של ראש בני ישראל, שהוא בדוגמת הראש שרואה ומבין ומנחה ומוביל את כל האיברים, או בדוגמת קברניט שמנהיג את הספינה על כל נוסעיה.
ננצל את ימי חג השבועות הבאים עלינו לטובה. נקבל על עצמנו הנהגה טובה, שמירת מצווה, מתן צדקה, ונתחבר עם הבורא. נכתוב לרבי, שיעתיר בעדנו ויכוון אותנו באמצעות אגרות הקודש מה עלינו לעשות, במה עלינו להתחזק. ניישם את דברי הרבי באגרות הקודש, ונזכה כימי מתן תורה אז במדבר – לראות, בעזרת השם, ניסים גלויים ולקבל את התורה בשמחה ובפנימיות.

חג השבועות

(מתוך אתר האינטרנט ו-www.igrot.org.il chabad.org.il)

עוד בנושא...

לכתוב לרבי באגרות קודש

קראו את הפסוקים: הַלְלוּ אֶת יְהוָה כָּל גּוֹיִם שַׁבְּחוּהוּ כָּל הָאֻמִּים. כִּי גָבַר עָלֵינוּ חַסְדּוֹ וֶאֱמֶת יְהוָה לְעוֹלָם הַלְלוּ יָהּ (תהילים ק״יז). 
מלאו את בקשתכם ואנו ניצור אתכם קשר בהקדם.