fbpx

מרכז אגרות קודש - לכתוב לרבי חייגו: 08-9402444

בימים א-ה בין השעות 8:00-18:00

אלי ויזל והרבי – לא רק לזכור

אלי ויזל והרבי – לא רק לזכור

אלי ויזל

 

החודש נפטר אלי ויזל ז"ל. היה ניצול שואה, סופר מפורסם וחתן פרס נובל לשלום. לאורך שנים שמר אלי ויזל על קשרים חמים עם הרבי, וזכה לקירובים נדירים ותגובות חמות ומכתבים ארוכים ומלאי תוכן.

לפנינו קטע ממכתב ארוך שכתב לו הרבי בכ"ד ניסן תשכ"ה (1965) שבו התייחס הרבי לשאלות של אמונה והשקפה הקשורות בשואה, ובסיומו מדגיש הרבי כי אכן חשוב לזכור את השואה ולא לשכוח, אך יש גם לדאוג לדור ההמשך ולהקים משפחה. באותו הזמן אלי ויזל התקרב לגיל ארבעים ועדיין לא התחתן.

"וכעת הנני מרשה לעצמי הערה אישית, הקשורה בשיחתנו כאשר נפגשנו בחדרי. סדרת מאמריו "והעולם שתק" עוררה בי שוב את הרעיון, שברצוני להביע כאן, בהזדמנות זו:

לזכור ולא לשכוח, כפי שהתורה אומרת: זכור את אשר עשה לך עמלק – ברור שהוא, בהחלט, דבר חיובי; בלשון חכמינו ז"ל, זוהי מצות עשה. במיוחד כאשר רואים את המגמה המתפתחת, והמאמצים לשכוח ולהשכיח.

אבל לאחר כל זה, הזכירה – היא רק חלק אחד של התפקיד המוטל עלינו. החלק האחר, ואולי עוד יותר חשוב, הוא לעבוד ולהשפיע באופן פעיל נגד מה שמכונה "הפתרון הסופי" שהיטלר, בדיוק כמו המן, זממו.

התגובה צריכה להתבטא במעשים בכיוון של "כן ירבה וכן יפרוץ". כדי להשיג מטרה זו, לא תסייע ההתמרמרות הנובעת מזכירה מתמדת ואי-שכחה, עד כמה שתהי' חשובה. הכרחי להגדיל ולטפח את העידוד לבנות את העם היהודי, כעם יהודי, מן הבחינה הפשוטה של "ויפרו וירבו ויעצמו במאד מאד" – ההיפך הגמור של "הפתרון הסופי" שתוכנן.

כמו בכל הדברים, כך גם בזה, חשוב – בנוסף לעידוד המילולי – להראות דוגמא חי'. במיוחד אחד שחווה בעצמו את כל הדברים הללו, צריך בודאי להראות, כי לא זו בלבד שהיטלר ימח שמו לא ניצח, אלא אדרבה, בהתרסה נגדו ונגד עוזריו, דוקא להקים משפחה גדולה עם בנים ובנות ונכדים.

הנני מרשה לעצמי לומר בכל התוקף, כי מבלי הבט עד כמה חשוב לספר לדור הנוכחי מה קרה לנו, ועד כמה שלא יהי' זה קשה להשתחרר מאותם זכרונות וחוויות, המשימה הראשונה, לפי הבנתי, היא לקיים בעצמנו את ה"בעל כרחך אתה חי", עם דגש על אתה חי, כלומר, שהחיות תהי' מורגשת.

במלים אחרות: עליו לעשות כל מאמץ להתנתק ברגע זה מאותן החוויות ולהכנס לסדר חיים, חיי נישואין, להקים בית יהודי ומשפחה יהודית . . ומכיון שעבר בחייו דברים קשים, וכעת נמצא באמריקה, הרי אם ירצה באמת ישיג גם את זה. והשם יתברך יצליחו.

מכתב ארוך מדי? אך אם לאחר חג השבועות ינשא כדת משה וישראל במזל טוב – כדאית הכתיבה שלי וגם טרחת הקריאה שלו"

(אגרות קודש מתורגמות כרך שלישי עמ' 395 ואילך).
לאחר זמן התחתן אלי ויזל ז"ל עם רעיתו אסתר ונולד להם בנם אלישע.
באחד מאירועי חב"ד בארה"ב דיבר על הקשר המיוחד שלו עם הרבי – "אני אוהב אותו ואני מתגעגע אליו". באותה הזדמנות סיפר כיצד הרבי עודד אותו להתחתן וגילה שביום החתונה שלו קיבל בביתו זר פרחים גדול מהרבי".

אלי ויזל

לכתוב לרבי באגרות קודש בכל בקשה כגון – פרנסה, זיווג, בריאות ניתן לפנות בטופס הזה ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

 

עוד בנושא...

לכתוב לרבי באגרות קודש

קראו את הפסוקים: הַלְלוּ אֶת יְהוָה כָּל גּוֹיִם שַׁבְּחוּהוּ כָּל הָאֻמִּים. כִּי גָבַר עָלֵינוּ חַסְדּוֹ וֶאֱמֶת יְהוָה לְעוֹלָם הַלְלוּ יָהּ (תהילים ק״יז). 
מלאו את בקשתכם ואנו ניצור אתכם קשר בהקדם.