fbpx

מרכז אגרות קודש - לכתוב לרבי חייגו: 08-9402444

בימים א-ה בין השעות 8:00-18:00

הסבא מברדיטשוב – הנכד במיאמי ביץ'

הסבא מברדיטשוב
הרב דוד גרוסמן – באדיבות Dovywiarda

מספר הגאון הרב יצחק דוד גרוסמן, רבה של מגדל העמק, זוכה פרס ישראל למפעל חיים לשנת התשס"ד (2004):

"במסגרת ביקוריי בעולם עבור תלמידי מוסדות רשת 'מגדל אור' שאני עומד בראשותה, אני שומע ניסים ונפלאות הממחישים את ההשגחה הפרטית המלווה כל אדם וכל יהודי בכל זמן ואתר.

באחד מביקוריי בברזיל נפגשתי עם נגיד נכבד. סיפרתי לפניו על המוסדות ועל הפעילות המתרחשת בהם. הנגיד, בעל לב יהודי חם, סיפר לי תוך כדי הדברים שהוא נכדו של סנגורן של ישראל, הרב הקדוש רבי לוי יצחק מברדיטשוב זצ"ל.

לשמע הדברים אמרתי לאותו נגיד: "אינני מעוניין בתרומה כלשהי ממך. אני נוסע ברחבי אוקראינה ורואה את ה'אוהל' (המבנה סביב קבר צדיק) המכובד לו זכו צדיקים רבים הטמונים שם. רק הסבא-רבא שלך, הרבי מברדיטשוב, לא זכה ל'אוהל' ראוי.

"אינני צריך ממך כסף", המשכתי ואמרתי, "אם יש ממון בידך, אנא כבד בו את הסבא-רבא שלך". סיימתי ונפרדתי ממנו לשלום.

"שנה לאחר מכן שהיתי שוב בברזיל. עוררתי בשנית את אותו נגיד על הצורך הגדול בשיפוץ ה'אוהל' של הרבי מברדיטשוב זצ"ל.

"באותם ימים נפתח בית חב"ד בברדיטשוב. השליח הרב טאהלר גילה את העזובה והחל בפעילות לשיפוץ המקום. במהרה הסתבר לו עד כמה עצומות הן העלויות הנדרשות.

"כחסיד נאמן של הרבי מליובאוויטש", אמר הרב גרוסמן, "הכניס הרב טאהלר שאלה ב'אגרות הקודש' וביקש הדרכה כיצד להתקדם. הוא גילה את התשובה הבאה: "מדוע אינך בא אלי בי' שבט לאוהל?" קם הרב טאהלר וכדבריו של הרבי, נסע ל'אוהל' האדמו"רים בניו-יורק, שם התפלל שהקב"ה יכוון את צעדיו.

"לאחר התפילה ב'אוהל' שאל שוב הרב טאהלר באגרות הקודש מה עליו לעשות כעת. מענה הרבי היה עמום, לכאורה: "סע לפלורידה וה' יצליח דרכך". ארז הרב טאהלר את מטלטליו ונסע בלא אומר למיאמי ביץ', פלורידה, ומשהגיע שם את פעמיו לבית הכנסת המפואר בנשיאותו של הרב ליפסקר.

"ברשות ידידי הרב טאהלר שליט"א, השליח בברדיטשוב", פתח הרב ליפסקר את השיעור הניתן בכל יום בין תפילות מנחה וערבית.

"מי מברדיטשוב?" נשמעה לפתע קריאה מחלל בית המדרש. "אני", ענה הרב טאהלר לאיש העסקים שישב לא הרחק ממנו.

"אני צאצא של רבי לוי יצחק", ענה איש העסקים הנרגש שהגיע לבית הכנסת דקות ספורות לרגל עסקיו. הם קבעו להיפגש מיד לאחר השיעור והתפילה.

בפגישתם סיפר הנגיד הברזילאי לרב טאהלר, שהוא הגיע למקום ב'טעות' עקב נחיתת חירום בין טיסות לרגל עסקיו. המשיך הנגיד וסיפר לשליח על הרב גרוסמן המבקש ממנו כבר שנתיים לשפץ את ה'אוהל' של הסבא-רבא שלו, סנגורן של ישראל.

כאן הגיע תורו של השליח להתרגש. הוא שיתף את איש העסקים בעזובה ששורה במקום, ועל העלויות האדירות שמבקשת העיריה עבור השיפוץ הנדרש.

"אני לרשותך בכל הנדרש", אמר איש העסקים לשליח הרב טאהלר, והושיט לו מקדמה נאה עבור שיפוץ המקום הקדוש. הרב טאהלר הוסיף וסיפר לנגיד על ההכוונה המדויקת לה זכה על ידי הרבי באגרות הקודש: דוקא לפלורידה בחר הרבי לשלוח אותו, שם – הבטיח לו – תבוא ישועת ה'.

מסיים הרב גרוסמן את סיפורו ואומר: "בפגישתי הבאה עם הנגיד הברזילאי כבר אמר לי בחיוך: הרב, כשליח מצווה שילמתי את חובי לשיפוץ ה'אוהל' של הסבא הקדוש מברדיטשוב".

(פורסם בשבועון 'בקהילה')

עוד בנושא...

לכתוב לרבי באגרות קודש

קראו את הפסוקים: הַלְלוּ אֶת יְהוָה כָּל גּוֹיִם שַׁבְּחוּהוּ כָּל הָאֻמִּים. כִּי גָבַר עָלֵינוּ חַסְדּוֹ וֶאֱמֶת יְהוָה לְעוֹלָם הַלְלוּ יָהּ (תהילים ק״יז). 
מלאו את בקשתכם ואנו ניצור אתכם קשר בהקדם.